Schoonmaak

Schoonmaakbranche verwacht gemiddeld 52% omzetverlies

De omzet van zakelijke dienstverleners, waaronder de schoonmaakbranche, is in het tweede kwartaal van dit jaar in het sterkste tempo ooit gedaald. Oorzaak is de coronacrisis, met vooral buitengewoon harde klappen voor bedrijven in de reis- en reclamebranche. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend.

De omzet van de zakelijke dienstverlening gemiddeld met 18,5 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat is de sterkste neergang ooit gemeten. Het vorige negatieve record stamt uit het vierde kwartaal van 2009, toen de omzet van de zakelijke dienstverlening als gevolg van de kredietcrisis 7,6 procent lager lag.

Omzet schoonmaakbranche daalt 9,3%
Met een daling van 9,3% is de omzet van schoonmaakbedrijven minder afgenomen dan bij andere zakelijke dienstverleners. De verschillen tussen de branches zijn groot. Voor de reisbranche werd een omzetkrimp met ruim 89 procent gemeten. In het eerste kwartaal was hier al een neergang van meer dan 19 procent te zien.

De omzet in het reclamewezen nam met bijna 31 procent af. Dat kwam omdat er veel minder werd geadverteerd door bedrijven in coronatijd en reclamebureaus dus veel minder opdrachten ontvingen. De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was 16,6 procent lager dan een jaar eerder, aldus het CBS.

Ondernemers minder pessimistisch in derde kwartaal 2020
Het ondernemersvertrouwen in de zakelijke dienstverlening is aan het begin van het derde kwartaal van 2020 sterk toegenomen tot -25,3, tegen -40,3 in het vorige kwartaal. Ondanks dat het ondernemersvertrouwen nog altijd bijzonder laag ligt, is de toename van 15,0 de grootste ooit gemeten.